Scroll to top

Historie Innowatorów

Centrum Terapii „Rozproszone Zmysły”

Dagmara Witczak, Małgorzata Wiśniewska – Kamienik, Joanna Pszczółka – Korlaga tworzą trio stanowiące trzon zespołu. 

Małgosia założyła w roku 2002 Centrum Terapii Rozproszone Zmysły. Był to ośrodek terapeutyczny zajmujący się dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi pod kątem zaburzeń integracji sensorycznej. W międzyczasie ukończyła studium, gdzie podglądała jak pracuje się z dziećmi ze spektrum autyzmu. I tak naprawdę przez całe swoje życie chciała być terapeutką, która pracuje z dziećmi ze spektrum.

Dzisiaj są ośrodkiem, który specjalizuje się w terapii i diagnozie rozwojowej już bardzo malutkich dzieci. Na podstawie własnego doświadczenia widzą, że im wcześniej dostrzeże się i rozpozna trudności u dziecka oraz podejmie oddziaływania terapeutyczne, tym większa szansa na poprawę funkcjonowania u dziecka. W ramach Centrum Terapii prowadzą też dwie placówki przedszkolne – jedna z nich jest placówką stricte terapeutyczną, a druga integracyjną.

INNOWACJA WYNIKIEM DOŚWIADCZEŃ

“Pudełko  terapeutyczne” skierowałyśmy do dzieci z autyzmem, ale tak naprawdę dotyczy ono dzieci z grupy ryzyka. Od lat 90 stale wzrasta liczba dzieci z zakłóceniami rozwojowymi. Oczywiście mamy różne doświadczenia kliniczne, ale zaczęłyśmy dostrzegać, że im wcześniej zostanie postawiona diagnoza, im wcześniej rodzic ją przyjmie i my jako specjaliści podejmiemy pracę, to naprawdę można zdziałać cuda.

 

Wszystko zaczęło się od wieloletniej pracy w gabinecie terapeutycznym z dziećmi z różnymi zakłóceniami rozwojowymi. Dzisiaj jesteśmy ośrodkiem, który specjalizuje się w diagnozach rozwojowych już bardzo malutkich dzieci. Mamy nawet 5 miesięczne dzieci na konsultacjach, gdzie mamy się zgłaszają, bo na przykład dziecko nie śpi, płacze, trudno je wyregulować. I my już tak wcześnie jesteśmy w stanie dostrzec pewne zakłócenia. Oczywiście nie diagnozujemy autyzmu na tym etapie, ale to już są momenty, gdzie dobrze, aby wkroczył terapeuta, który monitoruje rozwój dziecka. 

Skąd zainteresowanie SPEKTRUM AUTYZMU?

Przy okazji studiów podyplomowych z zakresu terapii pedagogicznej, pojawił się 8 godzinny wykład z integracji sensorycznej. W trakcie tego wykładu przeżyłam zakochanie. Zakochałam się w terapii integracji sensorycznej. To było niesamowite, że słuchasz czegoś i wiesz, że to jest to. I tak właśnie zaczęła się moja przygoda z terapią integracji sensorycznej, zapragnęłam być terapeutką. Ukończyłam wszelkie szkolenia i kursy i w 2002 roku otworzyłam w Radomiu pierwszy gabinet terapeutyczny. To się w ogóle nie powinno zadziałać, z perspektywy czasu jest to trudne do wyobrażenia. Jako pedagog otworzyłam i gabinet i pracowałam jako terapeuta. Ale ponieważ cały czas fascynowała mnie ta wiedza, to na przestrzeni lat zdobyłam kolejne kwalifikacje i w efekcie stałam się nauczycielem tej metody. Przez 11 lat prowadziłam wykłady. W międzyczasie mój gabinet się rozwijał, zaczęłam dostrzegać, że praca terapeutyczna tylko z dzieckiem nie jest dobrym kierunkiem. Zaczęłam współpracować z różnymi terapeutami i był to proces, w ramach którego powstało moje Centrum. Dzisiaj składa się ono z dużej grupy fantastycznych ludzi, fantastycznych specjalistów. Tworzymy naprawdę bardzo dobry i mocny zespół. 

Moja przygoda z dziećmi z niepełnosprawnością zaczęła się już chyba w wieku 15 lat. Zaczęłam być wolontariuszką, pracowałam z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną. Wtedy o autyźmie niewiele się jeszcze mówiło, a o zespole Aspergera w ogóle. Trafiłam do Małgosi na praktyki, a gdy zaszła w ciążę wskoczyłam na jej miejsce;). Przez dwadzieścia lat pracowałam w szkole z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną. Autyzmem zaraziła mnie trochę Małgosia. Zaczęła mnie powoli wdrażać w temat. I tak dziś pracuję ze starszymi dziećmi. Na POPO trafiłam przez przypadek, bo nadal byłam na liście mailowej w ramach szkoły, w której pracowałam. Byłam odpowiedzialna za napisanie i stworzenie projektu. Zajmuję się sprawami technicznymi i operacyjnymi – pilnuję terminów, coachuje, informuje o deadline’ach. Zawodowo pracuję z nieco starszymi dziećmi, niż w projekcie, który obecnie testujemy. 

 W czasie studiów psychologicznych zostałam wolontariuszką w ośrodku hipoterapeutycznym, gdzie zaczęła się moja praca z dziećmi z niepełnosprawnością oraz trudnościami w rozwoju. 2 letni staż w zakresie psychologii klinicznej dziecka tylko utwierdził mnie w przekonaniu, że będzie to moja ścieżka zawodowa. W pracę z dziećmi ze spektrum autyzmu zaczęłam zagłębiać się, gdy rozpoczęłam pracę u Małgosi w “Rozproszonych Zmysłach” w 2012 roku. Przez te wszystkie lata, opierając się się o dostępną wiedzę ale też swoją intuicję szukałam ścieżek dotarcia do dziecka z trudnościami w rozwoju by pomóc mu lepiej rozumieć otaczający je świat oraz komunikować się z innymi. Pracuję w przekonaniu, że wsparcie terapeutyczne małego dziecka ze spektrum autyzmu musi rozpocząć się w jego komforcie i poczuciu bezpieczeństwa, poprzez zabawę i atrakcyjne dla niego aktywności a także przy udziale i zaangażowaniu rodzica. 

DZIECKO w centrum zainteresowań

Na konsultację do naszego Centrum trafiają rodzice z dziećmi w różnym wieku i różnymi trudnościami. Coraz częściej zgłaszają się rodzice z bardzo małymi dziećmi, nawet niemowlętami. Naszym zadaniem jest wówczas jak najtrafniej rozpoznać trudności dziecka, ich możliwą przyczynę i pokierować rodzica do dalszych działań. Bardzo istotne jest zróżnicowanie czy dane zachowanie dziecka można uznać za normę rozwojową czy wymaga ono pogłębienia diagnozy i podjęcia oddziaływań terapeutycznych. Na pojawienie się pewnych umiejętności możemy bowiem dziecku “dać czas” a niektóre, kluczowe dla rozwoju, muszą pojawić się w określonych momentach rozwoju i w określonej kolejności. Wymagającym elementem naszej pracy jest współpraca z rodzicem dziecka. Każdy z nich przychodzi do nas ze swoją historią i swoimi osobistymi doświadczeniami. Do każdego z nich musimy podejść indywidualnie, z odpowiednią uważnością i szacunkiem. Naszym zadaniem jest  przekazanie rodzicowi w odpowiedni sposób naszych spostrzeżeń i obserwacji, tak, by zrozumiał problem dziecka i podjął niezbędne działania by mu pomóc. Czasem nasze konsultacje kończą się wsparciem rodzica bądź instruktażem co może zmienić w codziennym życiu by wspomóc swoje dziecko w rozwoju. Niekiedy zdarza się, że   dziecko wymaga pogłębienia diagnozy specjalistycznej i objęcia oddziaływaniami terapeutycznymi.

Jak trafiły do Popojutrze?

Są prężnie działającym ośrodkiem, pod ich terapeutyczną opieką znajduje się kilkadziesięcioro dzieci w różnym wieku. “Przysługę” zrobiła im pandemia. Rok temu, gdy zapadła decyzja o lockdownie, z dnia na dzień dzieci, które uczestniczyły w regularnej terapii zostały pozbawione opieki.  Stwierdziły, że nie mogą ich zostawić. Pracowały po 10 godzin dziennie przez 1,5 miesiąca i stworzyły platformę terapeutyczną skierowaną dla swoich podopiecznych i ich rodziców ze wskazówkami i gotowymi  propozycjami zabaw terapeutycznych, by rodzice, pod ich kierunkiem, mogli kontynuować oddziaływania w warunkach domowych. Platforma okazała się bardzo pomocna dla rodziców dzieci będących już jakiś czas w terapii. Największe trudności mieli rodzice, którzy dopiero rozpoczęli terapię ze swoimi dziećmi w momencie, gdy zamknięto ośrodek w wyniku lockdownu. Czuli się bezradni, gdyż jeszcze nie zdążyli nauczyć się, w jaki sposób kontynuować działania terapeutyczne w warunkach domowych. Nasze Innowatorki wtedy doszły do wniosku, że muszą stworzyć platformę terapeutyczną dla dzieci rozpoczynających terapię.. I tak trafiły na Popojutrze.

“Zauważyłyśmy, że dzieci, z którymi rodzice “pracowali” w domu według naszych wskazówek i w oparciu o filmy z nagranymi przez nas zabawami terapeutycznymi, poczyniły duże postępy w terapii. To pokazało nam, jak bardzo rodzic jest nam potrzebny, by osiągnąć “terapeutyczny sukces”. To rodzic przebywa ze swoim dzieckiem 24 godziny na dobę i jeśli dostanie odpowiednie wsparcie i wiedzę jak bawić i komunikować się ze swoim dzieckiem to będzie to ogromnym wsparciem procesu terapeutycznego. 

Tworząc “Pudełko terapeutyczne” w formie aplikacji, towarzyszyło nam przeświadczenie, że dziecko będzie monitorowane, będzie pod opieką terapeuty prowadzącego, natomiast rodzic będzie wiedział, jak wspierać terapeutycznie dziecko w domu”. 

MAŁYMI KROKAMI

Zdają sobie sprawę, że jest to działanie trochę niszowe – nie jest to produkt, który każdy weźmie i zastosuje. Na rynku istnieją różnorodne metody i podejścia do pracy z dziećmi ze  spektrum autyzmu ale dla nich  podstawą terapii jest rozwijanie kontaktu, wzajemnej interakcji, komunikacji z dzieckiem poprzez zabawę i w komforcie dziecka. Są oligofrenopedagami i psychologami, działają na zasadzie małych kroczków. Budują sobie cele krótkoterminowe i tym się cieszą. Dlatego może nie myślą, żeby podbijać rynek już, a tak powolutku drążyć skałę, aż źródło wybije.

Centrum Terapii „,Rozproszone Zmysły”

Centrum istnieje od 2006r. Jest to ośrodek diagnostyczno – terapeutyczny, który powstał z myślą o dziecku z różnymi trudnościami rozwojowymi, zwłaszcza zaburzeniami ze spektrum autyzmu (autyzm dziecięcy, Zespół Aspergera).

W naszej pracy wykorzystujemy szeroki zakres dostępnych metod i form terapii oraz stale pogłębiamy naszą wiedzę, by jak najpełniej wspierać naszych małych pacjentów z ASD oraz ich rodziny.

Autorkami innowacji są:

Małgorzata Wiśniewska – Kamienik
Twórca i dyrektor Centrum, oligofrenopedagog, terapeuta i nauczyciel metody Integracji Sensorycznej, autor i współautor narzędzi diagnostycznych, certyfikowany diagnosta testu ADOS – 2.

Joanna Pszczółka – Korlaga
Psycholog, specjalista z zakresu wczesnego wspomagania dziecka i jego rodziny, terapeuta Integracji Sensorycznej, certyfikowany diagnosta testu ADOS – 2, hipoterapeuta

Dagmara Witczak
Oligofrenopedagog, certyfikowany terapeuta treningu słuchowego metodą A.A. Tomatisa, certyfikowany diagnosta zaburzeń przetwarzania słuchowego metodą Neuroflow, trener treningu zastępowania agresji i umiejętności społecznych.

INNOWACJA: Terapeutyczne pudełko

Narzędzie dla rodzica, które ma ułatwić mu pierwsze kroki w pracy

z dzieckiem z autyzmem lub zagrożonego zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Będzie to profesjonalny zestaw terapeutyczny zawierający pomoce i instrukcje zarówno tekstowe jak i multimedialne umieszczone w specjalnej aplikacji, które pozwolą rodzicowi krok po kroku prowadzić oddziaływanie terapeutyczne każdego dnia w wielu sytuacjach życia codziennego.

Nasze „Terapeutyczne pudełko” zawiera podręcznik tekstowy, dostęp do aplikacji, gdzie rodzic znajdzie dostęp do krótkich filmików terapeutycznych, kwestionariusze postępów dziecka oraz zestaw zabawek, których będziemy używać bawiąc się z dzieckiem.