Scroll to top

INNOWATORZY

Monika Szydłowiecka – pedagog, animator kultury, reżyser teatralny, wicedyrektor Młodzieżowego Domu Kultury nr 1 im. Artystów Rodu Kossaków w Tychach.

Od 15 lat pracuje jako instruktor teatralny, prowadzi trzy stałe zespoły: Autorski Teatr Ruchu „Wampa”, grupę teatralną „Pi Yigna” i teatr „Anonimowi”. Wyreżyserowała do tej pory około 60 spektakli teatralnych. Od 2017 roku prowadzi, wraz z Michałem Miszą Czornym, teatr odRuchu. Teatr ma na swoim koncie trzy spektakle „Deklaracja 6888”, „Linoleum” i „Po drugiej stronie Wisły”.

Jest pomysłodawczynią i współautorką publikacji „Lingwistyczna Papuga. O dykcji i nie tylko”,
a także koordynatorką i współprowadzącą cykl edukacji teatralnej „Teatr na 5” i „Teatr na 6”, mający na celu upowszechnianie działań amatorskich zespołów teatralnych, edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie teatru oraz zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze i kreatywnego spędzania wolnego czasu. Obecnie wraz z Maciejem Gruchlikiem tworzy aplikację „Lingwistyczna papuga” w ramach II naboru projektu PoPojutrze 2.0.

MACIEJ GRUCHLIK – tancerz, choreograf, nauczyciel w SP 21 oraz MDK 1 w Tychach, w którym od ponad trzech lat jest dyrektorem.

Posiada stopień nauczyciela dyplomowanego oraz ukończone liczne kursy i szkolenia o specjalności tanecznej, a z wykształcenia jest filologiem, ukończył filologię germańską. Przez prawie rok tańczył w Państwowym Zespole Ludowym Pieśni i Tańca „MAZOWSZE”. Każdego roku realizuje kilka konkursów o randze międzynarodowej, ogólnopolskiej, wojewódzkiej i lokalnej oraz inne działania i projekty mające na celu uatrakcyjnienie pracy placówki, promocję miasta i placówki, a także współpracę z innymi podmiotami. W ramach działalności potrafi zainteresować ofertą placówki podmioty z sektora prywatnego i dzięki temu pozyskać dodatkowe fundusze np. na nagrody dla uczestników konkursów, festiwalu i innych działań prowadzonych przez placówkę. Dzięki jego zaangażowaniu i współpracy ze Szkołą Podstawową nr 21 w Tychach udało się stworzyć klasę 4 z przedmiotem TANIEC oraz klasę pierwszą od obecnego roku szkolnego. Jest to projekt, który ma na celu promocję tańca jako sportu i ruchu, a także ciekawej formy realizacji zajęć szkolnych. W ramach pracy choreograficzne stworzył ponad 70 autorskich układów z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w różnych technikach tanecznych. Aktywnie uczestniczy w życiu scenicznym i tanecznym również poprzez udział w pracach komisji konkursowych w charakterze jurora/sędziego dzieląc się swoją wiedzą i zdobywając stale nowe doświadczenie. Obecnie wraz z Moniką Szydłowiecką tworzy aplikację „Lingwistyczna papuga” w ramach II naboru projektu PoPojutrze 2.0.

INNOWACJA

Lingwistyczna papuga. Dykcyjna aplikacja mobilna.

Lingwistyczna Papuga to publikacja adresowana do nauczycieli, instruktorów teatralnych, wychowawców, dzieci i młodzieży oraz do wszystkich, którzy chcą pracować nad kulturą żywego słowa. Nasze wydawnictwo to próba zaprezentowania podstawowych pojęć związanych z dykcją oraz wybranych ćwiczeń przygotowujących do pracy ze słowem. Zawarte w publikacji zadania są oparte na naszych indywidualnych doświadczeniach w pracy z dziećmi i z młodzieżą w naszej placówce oraz na wiedzy zdobytej na studiach, kursach, warsztatach. Niewątpliwym atutem publikacji jest ciekawa forma graficzna.

Ćwiczenia, aby były efektywne, wymagają systematyczności. Z praktyki wiemy, że dzieci nie zawsze chętnie ćwiczą dykcję, dlatego znalezienie odpowiedniej formy z użyciem gier i zabaw powoduje, że tak zaprezentowane zadania stają się prawdziwą przyjemnością. Wiemy, że dziecko uczy się przez zabawę, dlatego jako dodatek do książki dołączamy karty edukacyjne, grę planszową, kolorowanki, ortograficzne łamańce, gry online, linki do filmików z ćwiczeniami, które sprawią, że nauka aktorskich podstaw stanie się jeszcze przyjemniejsza.

DLACZEGO RAZEM?

Od wielu lat współpracujemy ze sobą na różnych płaszczyznach: początkowo jako nauczyciele w tym samym MDKu – każdy realizował swoje projekty oddzielnie. Następnie jako nauczyciele współpracujący ze sobą i wspierający się przy tworzeniu spektakli i układów tanecznych. Od ponad trzech lat jako dyrekcja MDK 1 w Tychach. Umiejętność szczerej rozmowy oraz szybkie wyjaśnienie wątpliwości to nasz klucz do dobrej współpracy. Działamy niczym serce i rozum – każdy inaczej, ale tylko razem skutecznie J i to nieważne, które z nas jest jednym, a które drugim, bo to zmienia się w zależności od sytuacji. Dokładnie tak samo wygląda praca nad Innowacją Społeczną „Lingwistyczna papuga. Dykcyjna aplikacja mobilna.” Mamy nadzieję, że już niedługo będą mogli Państwo w praktyce sprawdzić efekty naszych działań.

Innowacja