Scroll to top

Godziny Rozwoju

Jak wspierać nastawienie na rozwój i uczyć (się) innowacyjnie.

DLA KOGO

Naszą innowację kierujemy do rodziców i wychowawców, którzy chcą wspierać swoich wychowanków w rozwoju, rozwijać u nich wytrwałość oraz pokazywać jak sobie radzić z porażkami. Drugą część publikacji “Godziny Rozwoju” dedykujemy głównie nauczycielom. Dzięki zebranym przez nas w jednym miejscu poradom i kompleksowym informacjom o wspieraniu motywacji wewnętrznej i innowacyjności oraz o Projektach Pasji, będą oni mogli wdrażać tę innowacyjną metodę na swoich lekcjach bez względu na przedmiot, którego uczą.

ROZWIĄZANIE

Rodzice znajdą w publikacji “Godziny Rozwoju” przydatne treści, zwłaszcza w pierwszej części poświęconej nastawieniu na rozwój i radzeniu sobie z wyzwaniami. Dla nauczycieli przygotowano dodatkowo scenariusze cyklu lekcji opartych na treściach całej publikacji. Użytkownicy innowacji “Godziny Rozwoju” mogą też skorzystać z materiałów dodatkowych, na przykład trzech odcinków podcastu, nagranych z ekspertami specjalnie do tej publikacji, oraz wybranych treści audiowizualnych z wykładami, prezentacjami i wywiadami, które pomogą zgłębić zagadnienia przedstawiane w książce.

INNOWATORZY

Dorota Uchwat-Zaród i Marcin Zaród

są rodzicami dwójki nastolatków – Natalii i Kamila. Od ponad dwudziestu lat pracują jako nauczyciele języka angielskiego w tarnowskich liceach ogólnokształcących. Od niemal dziesięciu lat działają aktywnie w społeczności eduzmieniaczy – grupie Superbelfrzy RP. Są autorami artykułów w czasopismach dla nauczycieli oraz trenerami w programach edukacyjnych.

Prowadzą Stowarzyszenie Tarnowska Akademia Nauki zajmujące się wspieraniem nauczycieli i edukatorów w edukacji zdalnej i hybrydowej. Od kilku lat ćwiczą tai-chi i uwielbiają podróże, z których czerpią inspiracje do swojej pracy. Przez cztery lata Marcin prowadził polski podcast edukacyjny EduGadki. W 2013 roku zdobył tytuł Nauczyciela Roku, a w kolejnych latach projekty jego uczniów zdobywały międzynarodowe nagrody w konkursach Cyberfair oraz Unsung Heroes.

Skąd pomysł na książkę?

Stykamy się często z krytycznymi uwagami dotyczącymi polskiej szkoły. Z wieloma argumentami się zgadzamy, ale nie chcemy ograniczać się do narzekania. Wierzymy, że w ramach istniejącego systemu edukacja może być jeszcze lepsza.
Opierając się na solidnych badaniach, przedstawiamy teorię dotyczącą nastawienia na rozwój, kreatywności i motywacji oraz narzędzia, które pomogą rodzicom i nauczycielom rozwijać te kompetencje zarówno u siebie, jak i u dzieci lub uczniów.

REKOMENDACJE

Autorzy Godzin Rozwoju, Dorota Uchwat-Zaród i Marcin Zaród, praktycy, nauczyciele z wieloletnim stażem, proponują przemyślane i sprawdzone odpowiedzi. Lektura książki wynikającej z ich doświadczeń codziennego budowania w szkole środowiska, w którym uczniowie odnajdują swoje indywidualne ścieżki, prowadzące do nastawienia na rozwój, autentycznie inspiruje i dodaje odwagi.

— prof. Lech Mankiewicz

Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, polska wersja KhanAcademy

W książce Godziny Rozwoju Autorzy podkreślają, że aby osiągnąć sukces edukacyjny trzeba oddać uczniowi sterowanie procesem uczenia się. Należy wyposażyć go w umiejętność pokonywania trudności, zachęcać do podejmowania prób nawet wtedy, gdy na drodze po raz kolejny pojawi się błąd. Bezcenne w tej książce jest to, że Autorzy nie skupiają się tylko na uczniach. Wskazują drogę, którą może podążać każdy człowiek, któremu zależy na rozwoju swojego potencjału w każdej dziedzinie życia. Wystarczy zrozumieć, że uczenie się to proces, zmiana i rozwój.

— Jolanta Okuniewska

finalistka konkursu Global Teacher Prize, finalistka konkursu Nauczyciel Roku 2013, honorowy profesor oświaty, członkini społeczności Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie

Godziny Rozwoju to przykład zwrotu w myśleniu o szkole w szerokim rozumieniu tego słowa, który jest obecnie najistotniejszym zadaniem wszystkich związanych z nią ludzi. Autorzy nie poprzestają jednak na prezentacji, słusznych zresztą, teoretycznych założeń. Znajdziemy tu również praktyczne wskazówki, rozwiązania, plany działań i setki inspiracji do tego, jak przyjęte przez Autorów założenia realizować w praktyce. Zdecydowanie właśnie takich – pełnych, wielowymiarowych i konkretnych propozycji trzeba nam na obecnym etapie zmian, jakie zachodzą w procesach międzypokoleniowej wymiany i współpracy.

— prof. Marek Kaczmarzyk

biolog, neurodydaktyk, memetyk i propagator dydaktyki ewolucyjnej z Uniwersytety Śląskiego. Autor wielu książek poświęconych neurodydaktyce. Kierownik Pracowni Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego

Dużo i często dyskutujemy o wychowywaniu dzieci, rzadziej o wspieraniu ich w rozwoju. Ta książka daje doskonałe i praktyczne dowody na to, że skupiając się właśnie na rozwoju młodych ludzi, sami też się rozwijamy, a proces ten szczęśliwie działa w dwie strony. My, dorośli możemy rosnąć z naszymi uczniami i dziećmi. Dziękuję Autorom, że tak skutecznie o tym przypominają.

— Justyna Suchecka-Jadczak

dziennikarka portalu TVN24, laureatka nagrody Grand Press, autorka książki: Young Power! 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat